ارتباط با کارشناس فروش

وبلاگ

خانه » مقاله » دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه

دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه

دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه

وقتی به «دیجیتالی سازی» فکر می‌کنید چندین مفهوم به ذهن خطور می‌کند: فناوری، داده، اتوماسیون، برنامه‌ها، داده‌های بزرگ، ربات‌ها؟ اما این چیست و چه ارتباطی با زنجیره تأمین قهوه دارد؟ آیا دیجیتال‌سازی برای کنار گذاشتن فاکتور انسانی و جایگزینی آن با برنامه‌ها و نرم‌افزارها است؟

همه‌چیز در ابر بارگذاری می‌شود؟ یا از طریق وب‌سایت می‌فروشید؟ در این مقاله به این مفهوم و رابطه آن با زنجیره تأمین قهوه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانیم:

1) دیجیتالی سازی چیست؟

با توجه به آکادمی سلطنتی اسپانیا، مفهوم دیجیتالی شدن با گذشت زمان تغییر کرده است. آنچه در گذشته فقط به «تبدیل یا رمزگذاری داده‌ها یا اطلاعات مداوم به شماره‌های رقمی مانند تصویر عکاسی، یک سند یا کتاب» اشاره داشت، اکنون به «انجام فعالیت‌ها در فضای دیجیتال با ترکیب فن‌آوری‌های مختلف مانند ابرهای اطلاعاتی، حسگرها، داده‌های بزرگ، چاپگرهای سه‌بعدی و غیره، [برای ارائه] پتانسیل ایجاد کاملاً متفاوت محصولات و خدمات» اشاره دارد.

Sara Morrocchi، بنیان‌گذار VUNA Origin Consulting، توضیح می‌دهد که «تحول دیجیتال» اساساً انجام آنلاین – به‌صورت آنلاین – فعالیتی است که به‌صورت آفلاین – خارج از اینترنت – انجام می‌شود.

همه ما به‌نوعی این تغییر را تجربه کرده‌ایم:

ارسال ایمیل به‌جای نامه، خرید قهوه در یک سیستم‌عامل مجازی به‌جای خرید مستقیم در یک فروشگاه خرده‌فروشی، یا تماشای برنامه آب‌وهوا به‌جای تلاش برای اندازه‌گیری سرعت هوا.

با تحول دیجیتال همچنین شامل خودکار سازی فعالیت‌ها، ایجاد فرهنگ نوآوری و زیر سؤال بردن فعالیت‌ها یا فرایندها؛ می‌توان از طریق ابزارهای دیجیتال کاهش یا حذف کرد؛ بنابراین، فناوری صرفاً یک تسهیل کننده است، «این همان چیزی است که امکان تحقق خواسته‌ها یا نیازهای مردم برای روی آوردن به فرآیندهای آنلاین را امکان‌پذیر می‌کند»، چه برای افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت مشتری، ساده‌سازی فرایندها، یا در حالت عادی جدید، جلوگیری از تماس بدنی.

رای خرید قهوه جامائیکا jamaica coffee بر روی لینک کلیک کنید

دیجیتالی سازی در صنعت قهوه

بنابراین دیجیتالی سازی در زنجیره تأمین قهوه به این واقعیت اشاره دارد که بازیگران مختلف در آن می‌خواهند یا نیاز به انتقال فعالیت‌ها یا فرایندها از حالت آفلاین به آنلاین دارند و ظرفیت و فناوری انجام آن به این خواسته‌ها و نیازها بستگی دارد.

یک خریدار قهوه سبز یک نرم‌افزار مدیریت کشاورزی خریداری می‌کند که اطلاعات کاملی در اختیار او قرار می‌دهد:

ویژگی‌های ارگانولپتیک، بیماری‌های شایع خاک و محصولات، نمره SCA، تصفیه آب در مزایا، حقوق جنسیت، موقعیت مکانی، قیمت‌گذاری و غیره. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را بخرید یا خیر، قیمت فروش را تعیین می‌کند. و بر اساس قابلیت ردیابی آن، به مشتری نهایی خود ارزش‌افزوده دهد. همچنین، می‌تواند حق بیمه ارائه دهد که اقدامات خوب در پایداری یا عدالت تولیدکننده را تشخیص دهد.

تعاونی که به لطف جمع‌آوری داده‌های میدانی از طریق یک برنامه کاربردی (در رایانه‌های لوحی که داده‌ها را از مزارع وارد می‌کند) قادر به خرید – فروش قهوه خود با چابکی بیشتر و پردازش سریع‌تر پرداخت به مشتریان خود هستند.

برای خرید قهوه یرگاچف گرید دو yirgacheffe coffee g2 بر روی تصویر زیر کلیک کنید

2) چه کسی نیازمند دیجیتالی سازی است؟

پاسخ کوتاه: همه. تولیدکننده‌ها، پردازنده‌ها، بازاریاب‌ها، رستری‌ها، مصرف‌کنندگان و همه افرادی که در این زنجیره قرار می‌گیرند. برای دیجیتالی سازی فرآیند، اطلاعات موردنیاز است، شخصی آن را ارائه می‌دهد و شخصی نیز از آن استفاده می‌کند، بنابراین همه بازیگران زنجیره‌ای که می‌توانند داده‌ها را فراهم کنند و / یا از آن‌ها استفاده کنند، این تحول را «تغذیه و استفاده می‌کنند».

هر بازیگر برای تغذیه فرآیندهای دیجیتالی خود به اطلاعات مختلفی نیاز دارد و می‌خواهد. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت تعاونی تولیدکننده باید بداند که چه تعداد از همکارانش از مزایای خاص خود و یا ازنظر کیفیت ارگانولپتیک قهوه خود برخوردار هستند، بنابراین آن‌ها می‌توانند از یک ابزار دیجیتالی برای جمع‌آوری این اطلاعات استفاده کنند و بر اساس آن، مشاوره در مورد روش‌های خوب برای بالا بردن کیفیت محصول خود را ارتقا دهند.

همین اطلاعات را می‌توان توسط یک شرکت صنایع غذایی و کشاورزی برای صدور گواهینامه به این قهوه یا ردیابی دانه‌ها برای خریدار احتمالی استفاده کرد. دسترسی به این داده‌ها و تبدیل به اطلاعات قابل‌هضم، به ما امکان می‌دهد تا تصمیمات بهتری بگیریم، اولویت‌بندی کنیم، یاد بگیریم و تفسیر کنیم.

بااین‌حال، نابرابری در دسترسی به این اطلاعات یکی از مهم‌ترین وظایف در بخش قهوه است، همچنان برای توسعه ابزارهای دیجیتال (برنامه‌ها، سیستم‌عامل‌های داده، فناوری‌های بلاکچین، کدهای QR و غیره) وجود دارد که تولیدکنندگان را در طراحی خود یاری می‌کند.

3) چگونه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند؟

Jesús Damiano از Cooperativa La Florida در پرو توصیه می‌کند:

«بیشتر از این‌که در خود طراحی باشد، روی توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری کنید»، یعنی دانستن اینکه چه اطلاعاتی لازم است، از چه کسی و به چه روشی اولین قدم برای تبدیل دیجیتالی سازی یک فرایند است.

می‌تواند فرد، برنامه، برنامه یا فناوری را که امکان آن را ایجاد می‌کند جستجو کند. هر پروژه فناوری اطلاعات باید پاسخگوی نیازها و فرهنگ کاربران خود باشد و به سطح مدیریت کسب‌وکار بستگی خواهد داشت.

گاهی اوقات، یک صفحه ساده اکسل یا اجاره نرم‌افزارهای تخصصی مانند SysPro برای شروع روند دیجیتالی شدن در تعاونی‌ها یا انجمن‌های تولیدکننده که می‌خواهند مجموعه قهوه را کنترل کرده و قیمت فروش را محاسبه کنند، کافی است. در طرف دیگر این زنجیره، در مورد فناوری‌های بلاکچین و Fintech صحبت شده است که از شفافیت، ردیابی و تأمین مالی دانه در سراسر زنجیره گره‌های اطلاعاتی از مزرعه تا جام اطمینان می‌دهند.

دیجیتال‌سازی همیشه با موانع جغرافیایی، اجتماعی یا فرهنگی روبرو خواهد شد، اما همان‌طور که Diédericks Gadea، مدیر بازرگانی Aldea Global می‌گوید:

«وقتی بهتر فکر می‌کنیم با این چالش روبرو هستیم، از برنامه‌هایی که بدون اتصال به اینترنت کار می‌کنند، QR کدها، سیستم‌های تلفن گویا (پاسخ صوتی تعاملی)، پیام کوتاه و WhatsApp به ربات‌های کشاورزی، هدف یافتن راه و ترویج گنجاندن در تمام حلقه‌های زنجیره تأمین است.»

برای خرید قهوه کلمبیا نارینو colombia narino coffee بر روی لینک روبرو کلیک کنید

  • در کلمبیا، از برنامه‌ای که نیازی به اتصال به اینترنت ندارد، برای هدایت تولیدکنندگان از طریق چرخه لقاح بر اساس پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده می‌شود.
  • با جلوگیری از اینکه تولیدکنندگان قهوه نمی‌دانند چگونه تلفن‌های هوشمند را بخوانند یا از آن‌ها استفاده کنند، این برنامه از طریق صدا و آیکون ارتباط برقرار می‌کند.
  • در هلند، به لطف یک سیستم پایداری با فناوری بلاکچین، خریداران می‌توانند از ناکارآمدی‌های موجود در منبع (آلودگی آب یا جنگل‌زدایی جنگل و غیره) یک قهوه خاص مطلع شوند.
  • با خرید این قهوه، صندوقی ایجاد می‌شود که برای کاهش کمبودها، بالا بردن کیفیت و نمره آن و افزایش پایداری محصول و ارزش درک شده آن در مصرف‌کننده نهایی، در مبدأ سرمایه‌گذاری مجدد می‌شود.

4) چه زمانی باید دیجیتالی سازی انجام شود؟

هری میلتون از Cooperativa Sol & Café در پرو می‌گوید:

«شما می‌دانید چه موقع دیجیتالی کردن را شروع کنید. شما فقط آن را می‌دانید، خواه نیروی کار کمتری داشته باشید، مکانیسم‌های کنترل در حال حاضر ناکافی هستند یا حجم تولید به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

دیجیتالی سازی چیز جدیدی نیست، با این وجود، دامنه و اهمیت آن در زنجیره‌های تأمین در ده سال گذشته با افزایش ارتباط قابلیت ردیابی، پایداری و شفافیت در بین مصرف‌کنندگان، بیشتر نمایان شده است.»

اگرچه، بدون شک، نمی‌توان نادیده گرفت که در سال گذشته، همه‌گیر ناشی از ویروس SARS-COV-2 به دلیل عدم توانایی در تماس فیزیکی، نیاز به اتصال را بیشتر کرد که کافی‌شاپ‌ها و رسترها مجبور شدند فرآیندهای آن را با مشکلات اضطراری و عجله دیجیتالی کنید. دیجیتالی سازی یک مُد نیست، روندی است که از نشان دادن بهترین نتیجه در کل زنجیره تأمین افزایش‌یافته است.

5) چرا دیجیتالی سازی می‌کنیم؟

  • زیرا دیجیتالی سازی مزایا و اثربخشی خود را در تمام حلقه‌های این زنجیره ثابت کرده است.
  • زیرا به افزایش بهره‌وری، کارایی، دقت و سود کاربران یا مشتریان شما کمک می‌کند.
  • زیرا دیجیتالی شدن، بر اساس داده‌ها و اطلاعات خام، اطمینان و همچنین پایه محکمی برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک فراهم می‌کند.
  • زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به روشی قابل‌اندازه‌گیری؛ اندازه‌گیری کنید و بتوانید فرصت‌های پیشرفت را شناسایی کنید.
  • زیرا به ارتباط بازیگران مناسب با ابتکارات مناسب کمک می‌کند.
  • زیرا ثابت‌شده است که مروج توسعه و جذب جوانان، افراد مسن و زنان در این زمینه است.
  • زیرا پیشگام مدیریت تغییر و نوآوری برای افراد و سازمان‌ها است.
  • زیرا به بازیگران در زنجیره تأمین امکان اشتراک اطلاعات، ایجاد شبکه و جمع‌آوری دانش برای تصمیم‌گیری‌های جامع و مشترک را می‌دهد.

همان‌طور که کارلوس ایسازا، مدیر عملیات سالیداریداد کلمبیا، اشاره می‌کند:

«به مشکلات جهانی فکر کنید (تغییر آب‌وهوا، کمبود نیروی کار و غیره)، راه‌حل در یک بازیگر نیست، آن‌ها مشکلات جمعی هستند.

دیجیتالی سازی، با تسهیل تبادل و تحلیل این اطلاعات، ابزاری ایدئال برای تصمیم‌گیری بهتر و یافتن راه‌حل برای این مشکلات بزرگ است.»

دیجیتالی سازی برای قهوه تخصصی چه نفعی دارد؟

تمام فرایندها و فعالیت‌های هر تجارت می‌تواند دیجیتالی شود که شامل قهوه تخصصی هم می‌شود. تولید و استفاده از داده‌های دقیق برای بهبود کیفیت و بهره‌وری به نظارت بر روش‌های خوب کشاورزی که برای رسیدن یک درجه قهوه به درجه خاصیت ضروری است، کمک می‌کند.

به همین ترتیب، اگر به بازاری فکر کنیم که هنگام تعیین ارزش (و قیمت) محصول، شفافیت و قابلیت ردیابی محصول را در نظر بگیرد، استفاده از ابزارهای دیجیتال فراگیرتر و گسترده‌تر می‌تواند جایگزین فرایندهای تأیید شود.

در میان بسیاری از مزایای سازمانی دیگر، دیجیتال‌سازی ابزاری دارد که به ما در بهبود فرایندهای اطلاعات بازار، پیش‌بینی‌های آب‌وهوا و ویژگی‌های جغرافیایی کمک می‌کند. که به‌نوبه خود کیفیت محصول، قیمت‌ها و مزایا را در سراسر زنجیره تأمین بهبود می‌بخشد.

در نتیجه…

دیجیتالی سازی یک مسیر است، نه یک هدف. انجام آن دیگر یک گزینه نیست. بیایید به دانش و تجربیات کسانی که قبلاً آن را در فرآیندهای خود پیاده کرده‌اند، تکیه کنیم و آموخته‌های خود را به اشتراک بگذاریم.

اطلاعاتی که ما توسعه می‌دهیم و به اشتراک می‌گذاریم ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند و به ما کمک می‌کنند، به‌عنوان یک بخش، تصمیمات استراتژیک بهتری بگیریم که به نفع جامعه قهوه باشد.

برای پاسخ به بازار تغییر غیرقابل‌اجتناب است، اما ما تنها نیستیم: بیایید به صنعت خود اعتماد کنیم!

2 دیدگاه در “دیجیتالی سازی زنجیره تأمین قهوه

  1. هاشمی نسب گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من یکسری اطلاعات در رابطه با دیجیتال سازی زنجیره تامین صنایع غذایی لازم دارم،
    امکانش هست منو راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟