امروزه کلمبیا سومین کشور تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است که تنها پشت سر برزیل و ویتنام قرار دارد. اگر از کسی بپرسید که چند قهوه را نام ببرد و احتمال اینکه یکی از اولین کشورهایی باشد که آنها ذکر میکنند، کم نیست.
درحالیکه قهوه در دهها کشور در سراسر کمربند لوبیا رشد میکند، تعدادی از فعالیتهای مهم – ازجمله توسعه شخصیت خوان والدز – به تبلیغ منافع تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای دههها کمک کرده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه قهوه کلمبیا و چگونگی تکامل آن، با دو متخصص صنعت قهوه صحبت کردم.
ادامه مطلب را بخوانید تا از صحبتهای آنها مطلع شوید.
فهرست محتوا
Toggleتاریخچه مختصری از قهوه کلمبیا
اگرچه برزیل و ویتنام برای تولید جهانی قهوه در رتبههای اول و دوم قرار دارند، کلمبیا سومین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است و ازنظر تولید جهانی عربیکا دوم است.
در پایان سال 2019، FNC (Federación Nacional de Cafetero) گزارش داد که کلمبیا بزرگترین تولیدکننده قهوههای عربیکا شسته شده است.
اغراق نیست اگر بگوییم این کشور به دلیل تولید عربیکا شناختهشده است – حتی اگر این گیاه از قرن هجدهم در کلمبیا رشد کرده است.
در مورد چگونگی ورود گیاه قهوه عربیکا به کلمبیا چندین نظریه وجود دارد.
مشهورترین مورد این است که مبلغین یسوعی هلندی در قرن 18 این کار را انجام دادند و آنها اولین محصولات را در کوهستانهای شمال شرقی کاشتند.
ازآنجا، در سراسر کشور گسترش یافت، زیرا مزارع خانوادگی خردهمالکان بهطور فزایندهای آن را بهعنوان منبع جدید درآمد پذیرفتند.
بااینحال، فقط در اوایل دهه 1800 بود که این کشور صادرات قهوه را در مقیاس تجاری آغاز کرد.
باوجوداین، در پایان قرن نوزدهم، کلمبیا به یکی از بزرگترین صادرکنندگان قهوه در جهان تبدیل شده بود.
شرایط آب و هوایی کلمبیا
همانطور که میدانیم، رشد عربیکا بهطور قابلتوجهی دشوارتر از روبوستاست.
اینگونه فوقالعاده حساس به آبوهوا است و به ارتفاع زیاد و دامنه دمایی ثابت احتیاج دارد که هرگز زیاد گرم و سرد نمیشود.
Alejandro Cadena بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Caravela Coffee میگوید بخشی از دلایل مترادف شدن کلمبیا با تولید قابلتوجه عربیکا، این است که بهطور طبیعی شرایط بهینه برای پرورش گیاه عربیکا فراهم میکند.
وی میگوید:
«ترکیب اکوسیستمها، ارتفاع از سطح دریا و آبوهوا در کلمبیا به این معنی است که طیف گستردهای از اقلیمهای کوچک وجود دارد
و در کنار شیوههای بسیار خوب مزرعه، [این اجازه را میدهد] که کشور بهطور مداوم در طول سال قهوه عربیکا تولید کند.»
تمرکز بر رویههای خوب مزرعه
بااینحال، شرایط آب و هوایی مطلوب بهتنهایی کافی نیست:
روشهای خاص کشاورزی برای تولید موفقیتآمیز قهوه عربیکا باکیفیت بالا مهم هستند.
هنگام پرورش قهوه ویژه، تولیدکنندگان در سراسر جهان طیف وسیعی از فرآیندها و متغیرها را باید در نظر بگیرند، از روشهای برداشت و خشککردن تا مدیریت دقیق خاک و هرس گیاهان.
برای فهمیدن اینکه چرا کلمبیا در این مناطق سرآمد است، با مدیرعامل Federación Nacional de Cafeteros کلمبیا، روبرتو ولز صحبت کردم.
او به میگوید که این کشور مدتی است که در تولید قهوه سرمایهگذاری کرده است.
وی میگوید: «از طریق ترکیبی از تحقیق و توسعه و کمک فنی، تولیدکنندگان قهوه بهطور مداوم از اهمیت پیروی از بهترین روشهای تولید آگاه میشوند.»
«این موارد شامل استفاده از ارقام مقاوم در برابر زنگزدگی، کاشت در لحظه مناسب،
افزایش تراکم و نگهداری محصولات جوان برای افزایش بهرهوری، کیفیت و درآمد است.»
آلخاندرو با روبرتو موافق است و تأکید میکند که عمده تأثیر سرمایهگذاری در افزایش مشخصات کلمبیا در صنعت قهوه وجود دارد.
وی میگوید: «ما نهتنها در بازاریابی، بلکه در تحقیقات علمی و مساعدت فنی و همچنین زیرساختهای دولتی و خصوصی سرمایهگذاری کردهایم.»
«این ترکیب از اقلیم و سرمایهگذاری نهادی همان چیزی است که شهرت کلمبیا را بهعنوان یک منبع باکیفیت برای بیش از 50 سال تحت تأثیر قرار داده است.»
FNC (Federación Nacional de Cafetero)
تقریباً در اوایل قرن بیستم، بیشتر تولید قهوه در کشور کُلمبیا در دست چند تولیدکننده اصلی بود که مزارع بزرگ خود را که بهعنوان حاشیه نیز شناخته میشدند، اداره میکردند.
کارگران این حاشیهها از دهقانان، مردم بومی و بردههای سابق تشکیلشده بودند.
در سال 1927، گروهی از تولیدکنندگان برجسته قهوه از منطقه غذاخوری Zona گرد هم آمدند
و FNC (Federación Nacional de Cafetero) را تشکیل دادند. هدف آنها نمایندگی کشاورزان در ترویج و مذاکره بر سر قیمت جهانی فروش جهانی قهوه آنها بود.
بااینحال، با گسترش تأثیرات رکود بزرگ در اواخر دهه 1920 و 1930، قیمت جهانی قهوه بهشدت سقوط کرد و باعث ورشکستگی بسیاری از حاشیههای کلمبیا شد.
در تلاش برای صرفهجویی در تولید قهوه و مقابله با نوسانات قیمت، دولت این مزارع بزرگ را خریداری كرد، آنها را تقسیم كرد
و آنها را به كارگرانی كه میتوانستند محصولات دیگر را در كنار قهوه بكارند فروخت.
از آن زمان، FNC تا حد زیادی تلاش خود را از طرف تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای استفاده از وجهه کشور کُلمبیا بهعنوان منبع قهوه درصحنه جهانی ادامه داده است.
یکی از این نمونهها در سال 1961 زمانی که سازمان مهر «100٪ قهوه کلمبیایی» را ایجاد کرد، آمد.
آلخاندرو به من میگوید که با استفاده از این مهروموم جدید، بهعنوان ابزاری برای بازاریابی، تولیدکنندگان توانستند «قهوه کلمبیایی را در بازار [جهانی] تجزیه و تفکیک کنند.»
این یکی از اولین تمرینات مارک تجاری در جهان بود – در همه بخشها، نه فقط قهوه – و به این معنی بود که مصرفکنندگان قادر بودند قهوه کلمبیایی را بهراحتی در قفسههای سوپرمارکت شناسایی کنند.
خوان والدز کیست؟
فراتر از مهر «100٪ قهوه کلمبیایی»، میتوان بخش عمدهای از موفقیت قهوه کلمبیایی را درصحنه جهانی به مبارزات خوان والدز نسبت داد.
خوان والدز برای اولین بار در سال 1958 در ایالاتمتحده «راهاندازی» شد، او یک کشاورز خیالی قهوه است که اولین بار در کنار قاطر خود، کنچیتا در تبلیغات FNC ظاهر شد.
این بخش دیگری از تلاشهای FNC برای تمایز کلمبیا از سایر منشأ در سطح جهانی بود.
آلخاندرو میگوید: «این کارزار کمک کرد تا قهوه کلمبیایی در ذهن افراد قهوهخور در سراسر جهان قرار گیرد.
همچنین با نشان دادن فیلمهایی از مزارع تولید قهوه در محل کار، به برجستهسازی کار تولید قهوه کمک کرد.»
این کمپین آنقدر موفقیتآمیز بود که بهزودی نهتنها با قهوه کُلمبیا بلکه با خود کشور نیز در ارتباط قرار گرفت.
«تصویر خوان والدز نهتنها یک مارک قهوه ایجاد کرد، بلکه یک ملت را نیز تعریف کرد.
این محبوبیت و موفقیت در بین مصرفکنندگان آمریکایی بود.»
طبق مستندی درباره پدیده خوان والدز، تصویر کشاورز قهوه و قاطر او نشاندهنده احترام، سرسختی، سازش و تولید باکیفیت خوب است.
پس از تقریباً 45 سال، برند خوان والدز چنان شناختهشده بود که FNC از آن برای راهاندازی یک کافه زنجیرهای استفاده کرد.
در سال 2002، این سازمان اولین کافه رسمی خوان والدز را افتتاح کرد.
با گذشت حدود 18 سال، این زنجیره اکنون بیش از 320 مکان در سراسر جهان دارد.
قهوه امروز کشور کُلمبیا
اما حتی اگر این خلاصه کند که کشور کُلمبیا امروزه به کجا رسیده است، تصور قهوه کُلمبیا در بازار جهانی امروز، بازتاب میدهد؟
آلخاندرو میگوید:
«قهوه کلمبیایی توسط صنعت قهوه بهعنوان محصولی شناخته میشود که به لطف آشنایی و کیفیتهای عالی که به مصرفکنندگان میرساند، فروش آن آسان است.»
«برای رستریهای قهوه، این یک منبع باکیفیت بالاتر از متوسط است که بهراحتی در طول سال در دسترس است.»
اما مسلماً برخی از موفقیتهای کلمبیا بهعنوان یک منبع جهانی قهوه طی 100 سال گذشته به FNC و مبارزات بازاریابی آنها بستگی دارد.
باوجود خوان والدز و مهروموم «100٪ قهوه کلمبیایی» که هنوز هم بخشی از بازاریابی مدرن قهوه است، به نظر نمیرسد بهزودی اوضاع تغییر کند.