قهوه موریس – شکی نیست که بازارهای قهوه ایالاتمتحده و اروپا بسیار متفاوت هستند. هم مقدار زیادی قهوه وارد میشود و هم مصرف قهوه بسیار بالاست.
بر اساس گزارشهای ICO میزان مصرف برای 2019/20 نشان میدهد که اروپاییها حدود 2.7 میلیارد کیلوگرم مصرف کردهاند، درحالیکه ایالاتمتحده حدود 1.7 میلیارد کیلوگرم مصرف کرده است.
بین آنها، ایالاتمتحده و اروپا تقریباً 40٪ از کل قهوههای مصرفشده در کره زمین را مصرف میکنند.
بااینوجود این میزان مصرف قهوه، فرهنگ قهوه در دو منطقه تفاوت اساسی دارد. در میان موارد دیگر، یکی از تمایزهای اصلی این است که ایالاتمتحده رابطه تاریخی با قهوه فیلتری دارد، درحالیکه اسپرسو بخشی از فرهنگ قهوه در اروپا است.
برای درک اینکه چرا این دو بازار متفاوت توسعهیافتهاند، من با سه متخصص مختلف صحبت کردم.
فهرست محتوا
Toggleبرای خرید قهوه مناسب برای قهوه موج سوم third generation coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید
تاریخچه مصرف قهوه در ایالاتمتحده و اروپا
قهوه در اوایل قرن هفدهم به اروپا رسید. فقط چند دهه طول کشید تا مصرف افزایش یابد و بعداً در دهه 1600 کشتیهای استعماری به آمریکا سفر کردند.
بااینحال، قهوه در ایالاتمتحده رواج پیدا نکرد تا اینکه پس از مهمانی چای بوستون، اعتراض به وضع مالیات چای محبوبیت قهوه را افزایش داد.
در طی قرنهای 17، 18 و 19، قهوهخانه بهسرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و بهعنوان مکانی برای ملاقات روشنفکران تأسیس شد.
اولین نمونه پیشین دستگاه اسپرسو توسط آنجلو موریوندو در سال 1884 در تورین ثبت اختراع شد، اما تنها در سال 1901 بود که اولین دستگاه اسپرسوی “واقعی” توسط لوئیجی بزرا ایجاد شد.
کلمه “اسپرسو” در دهه 1920 بخشی از فرهنگ لغت ایتالیایی شد و در سراسر نیمه اول قرن 20 در اروپا گسترش یافت.
بااینحال، در ایالاتمتحده قهوه طور دیگری توسعه یافت. اولین دستگاه پرکولاتور قهوه توسط جیمز اچ ناسون در سال 1865 در ایالاتمتحده اختراع شد
و این نشاندهنده وجود رابطه زودهنگام با یک روش کاملاً متفاوت دم است.
در طی اوایل دهه 1900، قهوه توسط مارکهایی مانند Folgers و Maxwell House تجاری و محبوب شد.
جورج واشنگتن مخترع آمریكایی (نه رئیسجمهور) روشی را برای پردازش و تولید انبوه قهوه فوری در سال 1909 ایجاد كرد.
قهوه فقط در دهه 1920 در پی ممنوعیت آن محبوب شد.
اعتقاد بر این است که قهوه فیلتری یا قطرهای عمدتاً توسط Melitta Bentz در آلمان در سال 1908 اختراعشده است.
بااینحال، در زمان جنگ جهانی دوم، دو روش اصلی دم در ایالاتمتحده قهوه فیلتری / قطره و اجاقگاز بود.
برای خرید قهوه مناسب برای قهوه اسپرسو espresso coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید
قهوه آمریکانو
حتی گفته شده است که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در ایتالیا در طول جنگ آمریکانو را اختراع کردهاند.
ظاهراً اسپرسوی ایتالیایی برای آنها خیلی قوی و تلخ بود و رقیق کردن آن با آب باعث شد طعم قهوه فیلتری را به خود بگیرد که بیشتر با آن آشنا بودند.
Umeko میگوید:
«مردم واقعاً بعد از جنگ جهانی دوم علاقه خود را به قهوه شروع كردند، زمانی كه ابزارهایی مانند نمودار كنترل دم در دهه 1960 به بازار آمدند.
در همین زمان بود که فولگرز و سایر مارکهای عمده قهوه ایالاتمتحده تبلیغات بیشتری را شروع کردند.»
در سال 1972، اولین دستگاه قطرهای اتوماتیک برای خانه، عرضه شد.
ظهور دستگاههای قهوه فیلتری برقی انقلابی در نحوه مصرف قهوه فیلتری توسط آمریکاییها ایجاد کرد
و در فرهنگ مصرفکنندهای که خواستار راحتی در داخل و خارج از خانه در حال رشد بود، بازی کرد.
تفاوتهای فرهنگی
البته اختلافات عظیم فرهنگی بین ایالاتمتحده و اروپا وجود دارد که به این روابط متفاوت پیوند خورده است.
یکی از تفاوتهای عمده توجه زیاد بهراحتی و دسترسی در فرهنگ آمریکایی است.
زندگی در ایالاتمتحده، بهویژه در کلانشهرهایی مانند لسآنجلس و شهر نیویورک، با تمرکز بر غذا و نوشیدنیهای «خارج از خانه» میتواند بسیار سریع باشد؛
بنابراین تصادفی نیست که اولین قهوهخانه سیار از طریق موتور Motor Moka در سال 1990 در ایالاتمتحده تأسیس شد.
گرچه فرهنگ شهرهای اروپایی گاهی اوقات این اشتیاق را برای راحتی کار دارند، اما این اختلاف وجود دارد.
در کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا، کافهها و رستورانها معمولاً بر ارائه تجربه متمرکز میشوند و مشتریان را به نشستن و لذت بردن از انجام چنین کارهایی ترغیب میکنند.
برای خرید قهوه مناسب برای قهوه دمی brewed coffee بر روی تصویر زیر کلیک کنید
در شهرهای ایالاتمتحده، قهوه فیلتری راهی را برای کافیشاپها فراهم میکند تا عطروطعم و مزههای مطبوع را که از آنها لذت میبرد به مشتریان ببخشد،
درحالیکه هنوز راحتی و سرعت را ملاک قرار میدهند.
فرهنگ قهوه ایالاتمتحده در مورد راحتی است. قهوه فوری برای دههها راهی برای زندگی بوده است.
در اروپا فرهنگ قهوه متفاوت است. آگنیسکا توضیح میدهد که این تفاوت بسیار فرهنگی است و با نحوه غذا خوردن مردم و آبوهوا مرتبط است.
درحالیکه اسپرسو در سراسر اروپا محبوبیت بیشتری دارد
و بهطورکلی نوشیدنیای است که در کافیشاپها یا کافههای اسپرسو با دوستان نوشیده میشود.
در هر کشور در سراسر جهان، قهوه تاریخچه منحصربهفرد و جالبی را به خود اختصاص داده است؛
و گرچه این بهتنهایی تضمین نمیکند که مردم به روشی خاص از قهوه دمکرده لذت ببرند، اما قطعاً روند و الگوی مصرف را شکل میدهد.