دیجیتالی سازی در حال تبدیلشدن به یک بخش متمرکز در بخش قهوه است. برای تولیدکنندگان، این به معنای دسترسی آسانتر به اطلاعات و ضبط آسانتر دادهها است که میتواند قابلیت ردیابی، کارایی و شفافیت را بهبود بخشد.
یکی از بزرگترین راههایی که مشاهده میکنیم این است که تولیدکنندگان مزارع قهوه خود را دیجیتالی میکنند
و از برنامههای تلفن همراه استفاده میکنند که توابع مختلفی از ضبط ساده داده تا پشتیبانی زراعی را ارائه میدهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه برنامهها و دیجیتالی سازی میتوانند سودآوری را در مزارع قهوه بهبود بخشد،
با ژان اورلوفسکی از Hala Tree Coffees و مایکل جانسون از ECropOrigin صحبت کردم که در ادامه میخوانید:
فهرست محتوا
Toggleپرورش قهوه بهعنوان یک کار تجاری
قبل از اینکه ببینیم چگونه فناوری و دیجیتالی سازی میتواند از کشاورزان پشتیبانی کند، باید بفهمیم که چرا آنها به آن نیاز دارند.
اول و مهمترین نکته این است که مزرعه قهوه یک تجارت است و درست مثل هر شغل دیگر، کارایی و سودآوری دستبهدست هم میدهند.
ژان میگوید: «همهکسانی که در زنجیره تأمین شرکت میکنند صاحب مشاغل هستند؛ و هنگامیکه شما در تجارت هستید، باید سود کسب کنید.»
وقتی یک مزرعه سودآورتر میشود، تولیدکننده پول بیشتری برای تأمین هزینههای خانواده خود، سرمایهگذاری مجدد در مزرعه و رونق اقتصاد محلی کسب میکند.
چگونه دیجیتالی سازی از کشاورزان پشتیبانی میکند؟
در Hala Tree، ژان قهوه Kona را پرورش میدهد.
قهوه Kona نامی است که به گیاهان عربیکا داده میشود که منحصراً در دامنههای آتشفشانها در مناطق Kona شمالی و جنوبی، هاوایی کشت میشوند.
او توضیح میدهد: «بیایید از Kona بهعنوانمثال استفاده کنیم. معمولاً متوسط تولید 4000 تا 5000 پوند در هکتار است.
اگر بهطور ناگهانی، یک مزرعه 10 جریب دارید که فقط 2000 پوند تولید میکند، میتوانید ببینید که اینیک پرچم قرمز است و یک مشکل وجود دارد.»
«بنابراین، آنجاست که میتوانیم دادهها را تجزیهوتحلیل کنیم و به کشاورزان کمک کنیم تا عملکرد خود را افزایش دهند.
با افزایش عملکرد، کشاورزان قهوه بیشتری برای فروش دارند – به این معنی که سودآوری افزایش مییابد.»
مایکل جانسون بنیانگذار و مدیر ارشد همکاری ECropOrigin میگوید: «TCCA به تولیدکنندگان اجازه میدهد همهچیز را در یک مکان ادغام کنند».
«شاید شما میخواهید گواهینامه جنگلهای بارانی را به دست آورید، شاید لازم باشد اسنادی را برای حسابرسان و بازرسان تهیه كنید، شاید شما بخواهید قهوه 100٪ ارگانیك تولید کنید … میتوانید تمام آن مدارك را از طریق برنامه انجام دهید.
این فناوری هوشمند به مشتری این امکان را میدهد تا دفتر خود را با کارخانهها و انبارهای خود در زمان واقعی هماهنگ کند.»
وقتی همه این اطلاعات در یک مکان ساده و آسان برای دسترسی متمرکز شوند، تولیدکنندگان قهوه در وقت صرفهجویی میکنند. سپس میتوانند بر روی کشاورزی و کسب درآمد بیشتر تمرکز کنند.
پیگیری دادهها در دیجیتالی سازی
ژان به من میگوید وقتی تولیدکنندهای TCCA را تنظیم میکند، دادههای خاصی را برای ردیابی وارد میکند.
این کار با اطلاعات اولیه مانند اندازه و موقعیت مزرعه آنها شروع میشود، اما باگذشت زمان گسترش مییابد و تعدادی از مناطق مختلف را پوشش میدهد.
وی میگوید: «بهعنوانمثال، اگر تیم بزرگی دارید، میخواهید بدانید كه آنها چه مدت در مزرعه میگذرانند.»
«همچنین مهم است که همه چیزهایی را که به مزرعه میآورید ردیابی کنید.
این به شما این امکان را میدهد تا از طریق برقراری ارتباط اگر به دنبال قهوه ارگانیک هستید یا تجارت منصفانهای دارید، به مخاطبان خود کمک کنید،
اما همچنین به شما کمک میکند تا از پس هزینهها برآیید.»
با استفاده از TCCA، ژان میگوید سهام، موجودی و فروش همه بلافاصله ردیابی و تنظیم میشوند.
«بهعنوانمثال، شما چیزی تولید میکنید و موجودی شما [در برنامه] افزایش مییابد.
این امر به کشاورزان این امکان را میدهد تا فروش و همچنین سود و زیان خود را در زمان واقعی ردیابی کنند و به آنها کمک میکند تا مزرعه را بهطور مؤثرتر مدیریت کنند.»
در دیجیتالی سازی با پیگیری موجودی کالا، هزینهها، فروش و سایر زمینههای اصلی تولید، تولیدکنندگان دیدگاه جامعتری از نحوه کار مزرعه خود پیدا میکنند.
سپس این امر میتواند به آنها کمک کند تا مناطقی را که میتوان بهرهوری را بهبود بخشید شناسایی کرده و درنتیجه سودآوری را افزایش دهند.
قابلیت ردیابی و پایداری در دیجیتالی سازی
قابلیت ردیابی و پایداری دو کلمه هستند که بهطور فزایندهای با بخش وسیعتری از قهوه در ارتباط هستند.
درنتیجه، نهتنها بازاری برای قهوه قابلردیابی و شفاف وجود دارد، بلکه مصرفکنندگان ویژه قهوه عموماً مایل به پرداخت حق بیمه برای آنها هستند.
بااینحال، اگرچه ثبت دستی دادههای مربوط به یک قطعه خاص ممکن است امکانپذیر باشد، اما اغلب وقتگیر است
و هیچ تضمینی وجود ندارد که مستقیماً منجر به فروش یا قیمت بالاتر برای تولیدکننده موردنظر شود.
با استفاده از یک بستر دیجیتالی سازی برای ضبط دادهها، تولیدکنندگان میتوانند این فرآیندها را خودکار کرده
و تمام مواردی را که یک خریدار یا مصرفکننده میخواهد در مورد یک قهوه خاص بداند، پیگیری میکنند.
ژان میگوید: «[با استفاده از دیجیتالی سازی ]، ما میدانیم چه کسی قهوه را هنگام چیدن چیده، از چه نوع درختانی استفاده میکنیم، از چه نوع فرآوری برای آسیاب مرطوب خود استفاده میکنیم،
برای چه مدت تخمیر میکنیم، PH چقدر است … ما دادههای زیادی داریم که در هر مرحله از این فرآیندها بهدرستی ضبط میکنیم.»
در مورد پایداری نیز همینطور است. قهوهای که ازنظر مالی و محیطی تأییدشده باشد اغلب برای خریداران جذابتر است،
زیرا مصرفکنندگان عموماً مایل به پرداخت قیمت بالاتر در بازار هستند.
بازارهای قهوه در دیجیتالی سازی
بنابراین، شما محصول خود را بهبود بخشیده و کیفیت این محصول را به حداکثر رساندهاید.
سپس هزینههای خود را بهینه کردهاید و مزرعه شما تا آنجا که میتواند کارآمد کار میکند.
مرحله بعدی چیست؟ چگونه سودآوری را از این طریق افزایش میدهید؟
خوب، گرفتن قیمت بهتر برای قهوه شما یک شروع است. یکی از گزینههای موجود برای تولیدکنندگان فروش محصول خود در بازار آنلاین است.
برای این منظور، ژان توضیح میدهد که تیم او در داخل برنامه TCCA بازاري را توسعه دادهاند.
وی میگوید تولیدکنندگان میتوانند از دادههای ردیابی ثبتشده در جای دیگر برنامه برای نمایش قهوههای خود با مجموعهای کامل از اطلاعات برای خریداران احتمالی استفاده کنند.
سپس این خریداران میتوانند مستقیماً خرید کنند یا در مزایدهها شرکت کنند.
«سپس برنامه رست و اطلاعات مربوط به نمره حجامت وجود دارد و همچنین دارای قابلیت مدیریت کانتینر حملونقل است؛
بنابراین، اگر خریداران واقعاً از فناوری توسعهیافته ما استقبال میکنند، اطمینان داریم که واقعاً میتوانیم به کشاورز و تولیدکننده کمک کنیم.»
پیادهسازی فنآوریهای جدید دیجیتالی سازی
بااینحال، استفاده از فنآوریهای جدید بهطور گسترده در مزرعه اغلب آسانتر است.
مایکل میگوید که اتخاذ «رویکرد شخصی» مهم است: روشی که تشخیص دهد فناوریهای مختلف از طرق مختلف از کشاورزان مختلف پشتیبانی میکنند.
ژان اضافه میکند که حتی اگر راهاندازی یک سیستمعامل آسان باشد، تولیدکنندگان همیشه تمایل به انجام این کار ندارند.
برای برخی، هزینه فرصت اولیه اتصال به یک برنامه یا فناوری، زمانی را که میتواند صرفاً در مدیریت مستقیم مزرعه شود، از دست میدهد.
وی توضیح میدهد: «چالش اصلی این است كه تنظیماتی وجود دارد. برنامهها نمیتوانند بهتنهایی کار کنند.
تولیدکنندگان باید مزارع خود را توصیف کنند، آنها باید زمینه را توصیف کنند.
در اینجا معمولاً برخی از چالشها را برای پیادهسازی مییابیم.»
ژان خاطرنشان میکند که حتی اگر آنها سعی کردهاند استفاده از این فرآیند را آسان و سریع انجام دهند، بازهم میتواند مانعی باشد.
اعم از ردیابی موجودی، ثبت اطلاعات برای بهبود قابلیت ردیابی یا بهبود دسترسی به بازار،
دیجیتالسازی برای تولید حداکثر سود، فرصتهای جدیدی را به تولیدکنندگان قهوه ارائه میدهد.
درحالیکه گفتن ایجاد تغییرات گسترده برای بهبود معیشت تولیدکنندگان قهوه آسانتر از انجام آن است، دیجیتالی کردن مزارع اولین قدم خوب است.
استفاده از یک برنامه برای سادهسازی، متمرکز کردن و نظارت بر فرآیندهای مختلف به این معنی است که تولیدکننده میتواند زمان بیشتری را صرف تمرکز روی پرورش قهوه کند.
این بهنوبه خود، آنها را برای بهبود سودآوری مزرعه خود حمایت خواهد کرد.