قهوه دی اولا یک نوشیدنی تاریخی قهوه مکزیکی است که با ترکیب ادویهها و قهوه در یک گلدان سفالی درست میشود. دستورالعمل دقیق استفادهشده برای نوشیدنی بهطورکلی از خانوادهای به خانواده دیگر متفاوت است و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود.
ظاهراً این نوشیدنی در طول انقلاب مکزیک در اوایل قرن 20 برای سربازان این کشور اختراع شده است. با مخلوط کردن ادویه و قهوه در گلدان سفالی، سربازان میتوانستند یک نوشیدنی گرمکننده را در شبهای سرد و طولانی در اردوگاههای جنگ دمکرده و لذت ببرند.
امروزه قهوه دی اولا بهعنوان یک نوشیدنی سنتی مکزیکی و بخشی از تاریخ و فرهنگ قهوه در این کشور شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوشیدنی و اینکه آیا ممکن است آیندهای در فرهنگ مدرن قهوه داشته باشد، ادامه این مقاله را بخوانید:
فهرست محتوا
Toggleمنشأ قهوه دی اولا
برای آشنایی با ریشههای قهوه دی اولا، با خورخه رودریگز رینا، جونده و محقق قهوه مکزیکی صحبت کردم.
او همچنین یکی از بنیانگذاران MUMO است، یک بستر تحقیقاتی که میراث فرهنگی مکزیک را بررسی و ارتقا میبخشد.
از اواخر قرن هجدهم قهوه در مکزیک کشت میشود و امروزه نهمین کشور تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان و منبع اصلی واردات قهوه در ایالاتمتحده است.
خورخه میگوید که این قهوه قسمت مهمی از فرهنگ مکزیک شده است.
وی میگوید درحالیکه قهوه دی اولا در مکزیک اختراعشده است، اما اطلاعات مشخص کمی در مورد دلیل یا زمان آن وجود دارد.
بااینوجود، یک نظریه مشهور این است که در جریان انقلاب مکزیک در سال 1910 ایجادشده است.
ظاهراً، آدلیتا (زنان انقلابی) برای گرم نگهداشتن سربازان در اردوگاهها و هوشیاری شبانه، نوشیدنیهای شیرین و ادویهدار تهیه میکنند.
خورخه به من میگوید: «اگرچه هیچ اسنادی وجود ندارد، اما بهاحتمالزیاد سربازان قهوه قدیمی را دوباره گرم میکردند، بنابراین باید طعم آن را بهتر کنند.
به همین خاطر ادویه به آن اضافه میکردند.»
در مورد نام آن میتوان گفت: قهوه دی اولا به معنای واقعی کلمه به معنی «قهوه قابلمه» یا «قهوه از قابلمه» است.
این گلدان بهطورکلی از خاک رس ساختهشده است که نهتنها گرما را بهخوبی حفظ میکند، بلکه ظاهراً طعم خاکی و مطبوعی به قهوه میبخشد زیرا بسیار متخلخل است.
سنت و تغییر از طریق تولیدات
خورخه میگوید که هیچ راه درست یا غلط برای تهیه قهوه دی اولا وجود ندارد.
او میگوید که هر دستورالعمل از خانوادهای به خانواده دیگر متفاوت خواهد بود و اغلب تغییرات عمدهای از منطقهای به منطقه دیگر وجود دارد.
مادربزرگ در یک خانه بهطورمعمول یک دستورالعمل منحصربهفرد برای قهوه دی اولا را به همراه تعدادی دستورالعمل سنتی دیگر به نسل بعدی منتقل میکند.
گرچه هرکدام متفاوت خواهند بود، اکثر دستورالعملها شامل قهوه، قند کامل عصاره تصفیه نشده (پیلونسیلو)، دارچین و میخک است.
در مناطق جنوبی کشور، تولیدکنندگان غالباً پوست انیسون و پوست پرتقال یا لیمو اضافه میکنند.
این نوشیدنی بهطور سنتی قبل از افزودن قهوه با جوشاندن آب با چوب دارچین و سایر ادویهها تهیه میشود، اما تهیه آن از دستور به دستور دیگر متفاوت است.
بهعنوانمثال، در وراکروز (یک منطقه بزرگ پرورش قهوه در مکزیک)، تولیدکنندگان معمولاً قهوه آسیاب شده، شکر و ادویه را در پارچهای که در آب جوش غوطهوراست میپیچند.
اگر از پوست مرکبات استفاده شود، در انتها اضافه میشود.
بعد از دم کشیدن قهوه، قبل از سرو در یک گیاه اولا، قهوه مدتی استراحت داده میشود.
قهوه دی اولا در فرهنگ مکزیک
دیانا پاتیو بنیانگذار و مالک مشترک قهوه Kumo، یک کافیشاپ ویژه در مکزیکوسیتی میگوید که برای مکزیکیها، قهوه دی اولا مترادف با خانه، راحتی و زندگی سنتی است.
وی میافزاید: «این ما را به یاد وقت گذراندن با عزیزانمان میاندازد.»
در مکزیک، تولیدکنندگان قهوه روستایی طی قرنها قهوه را در واحدهای خانوادگی پرورش دادهاند.
از نظر تاریخی، پدر و مادر خانواده بر کل مراحل کار، از کاشت تا پایان برداشت و فروش نظارت داشتند.
تا به امروز، این هنوز در سراسر کشور اتفاق میافتد و بسیاری از این خانوادههای تولیدکننده به روشهای سنتی
و بدون فناوری مدرن و بدون تکنولوژی مدرن به کار خود ادامه میدهند.
خیلیها یک قدم جلوتر میروند، تفت میدهند و سپس لوبیای خود را با استفاده از یک ابزار سنگی معروف به متات یا آسیاب ذرت خرد میکنند.
سپس قهوه دمکرده و به شکل سنتی – مانند قهوه دی اولا – مصرف میشود.
بااینحال، تعداد مکزیکیهایی که هنوز به این روشهای سنتی قهوه مصرف میکنند در حال کاهش است.
مصرفکنندگان بیشتری در حال دور شدن از مصرف سنتی قهوه و تمرکز بیشتر بر روی مواردی مانند منشأ قهوه، تنوع و نمره حجامت هستند
که همه نشاندهنده فرهنگ قهوه موج سوم و ویژه است.
حفظ سنت ها
خورخه میگوید اگرچه این تغییر مردم را ترغیب میکند تا به دنبال قهوه بهتر بنشینند، اما این امر نباید به ضرر فرهنگ و سنت باشد.
او میگوید: «بسیار خوب است که در مورد سفر یک قهوه از دانه به فنجان بدانید … اما حتی بهتر است آن را با سنتهای خود متعادل کنیم.»
بهعنوان بخشی از این، او میگوید مهم است که به یاد داشته باشیم که نوشیدنیهای سنتی مانند قهوه دی اولا مهم هستند.
خورخه میگوید که قهوهها مانند گذشته سرو نمیشوند.
«این چیزی است که ما باید سعی کنیم در مورد آن صحبت کنیم و با نسلهای جدیدتر به اشتراک بگذاریم.»
دایانا در این خصوص میگوید نسلهای جوان در مکزیک کمتر از هر زمان دیگری قهوه مینوشند.
حتی در آن زمان، هنگامیکه آنها قهوه مینوشند، او میگوید که تمایل دارند نوشیدنیهای پر قند را که توسط زنجیرههای کافه محبوب شده است ترجیح دهند.
او میگوید: «نسلهای جوان قهوه دی اولا را که درواقع دارای ارزش غذایی است، قدیمی میدانند.
شرمآور است که اگر سعی کنیم دقیقاً همان چیزی را که کشورهای مصرفکننده مینوشند با نوشیدن نوشیدنی سنتی خود جایگزین کنیم.»
آینده قهوه دی اولا
خورخه به من گفت که او و شریک تجاریاش کریستینا قبلاً در حال کار بر روی روشهایی بودند که قهوه دی اولا را در فهرست غذاهای خود قرار دهند.
وی میافزاید که آنها یک نسخه دمسرد از آن را برای استفاده در کوکتل تولید کردهاند.
او میگوید این بازگشت به زمانی است که مردم نوشیدنی را با مواد افزودنی الکلی ترکیب میکنند تا چیزی را که بهعنوان «یک کافه بزرگ» شناخته میشود ایجاد کنند.
دیانا میگوید وقتی منوی کافه خود را طراحی کرد، احساس کرد که باید قهوه دی اولا را نیز در آن جای دهد.
او میگوید: «ما نمیخواستیم سنت مکزیکی را کنار بگذاریم زیرا این چیزی است که مشتریان ما میدانند و دوست دارند.»
دیانا و خورخه هر دو به من میگویند مشتریان خارج از مکزیک از قهوه دی اولا استقبال میکنند و بعلاوه، بسیاری از کافههای مکزیکی که در کشورهای دیگر یافت میشوند، آن را ارائه میدهند.
او میگوید که فکر میکند کافههای محلی مکزیک نیز باید همین کار را انجام دهند و معتقد است که این نوشیدنی به افراد در معرفی قهوه کمک میکند.
درنتیجه، این میتواند آنها را ترغیب کند نوشیدنیهای جدید را امتحان کنند یا قدمی به سمت قهوه خاص بردارند.
ازآنجاکه تعداد افرادی که این نوشیدنی را تهیه میکنند در حال کاهش است، مگر اینکه کافهها مدام آن را ارائه دهند، ممکن است از بین برود؛ اما فقط به دلیل سنتی بودن این نوشیدنی، به این معنی نیست که باید به روشی خاص سرو شود.
ایدههایی مانند کافه سرد دم اولا یا حتی یک نوشیدنی ادویهدار با پایه شیر که باعث ایجاد طعمهای سنتی میشود، میتواند مصرفکنندگان را با این نوشیدنی سنتی آشنا کند و باعث افزایش مشخصات آن شود.